Bratt læringskurve i sosial kompetanse
Smak på ordene sosial kompetanse. Det finnes en rekke definisjoner av de to ordene sammen.
«Sosial kompetanse handler om å kunne omgås andre mennesker på en god måte» er en beskrivelse – enkel, men likevel komplisert. Sosial kompetanse er ikke medfødt, men utvikles gjennom hele livet, gjennom lek og samhandling med andre mennesker. Det er stor forskjell på hvordan vi mestrer samhandling. Fra litt bakover i tid har det vokst frem en forståelse av at sosial kompetanse må læres på lik linje med andre ferdigheter.
I Dagens ytring i Hallingdølen forleden utdypet Marthe Kristine Aalton på Nesbyen innholdet i sine arbeidsdager. Hun jobber i kassa i en dagligvareforretning, en jobb hun åpenbart trives veldig godt i, men som kunder stiller stort spørsmålstegn ved verdien av!
Artikkelen held fram under annonsen.
Unge Aalton skriver glimrende og reflektert om innholdet i sin jobb, møte med mennesker og hvor fornøyd hun er når hun møter begeistrede kunder, små og store. Arbeidsdagene er krevende, men det er morsomt å lese om episoder som krydrer innholdet i jobben til den unge kassadamen.
Kundene setter sikkert pris på å møte henne også, men så dukker det frem noen personer som gufs fra fortiden og kritiserer henne for at hun jobber med nettopp det hun gjør. Tenk det, der sitter hun i kassa, og er til for kunden og så anklager kunden henne for akkurat det!
Aalton styrker den sosiale kompetansen på jobben hver dag. Læringskurven på dette feltet er bratt, men det virker som hun overgår kunder som ikke evner å registrere de kvalitetene kassadamen har.
«Å sitte i kassa» i en dagligvareforretning, fylle hyller med varer, vaske, rydde, sørge for at alt ser strøkent ut hele tiden er temmelig heftig arbeid.
«I kassa» hagler spørsmålene til kassadamen, varene skal tastes inn med den rette koden på kassaapparatet, så finner kunden selvsagt ut at han har glemt en vare, fyker av gårde, køen bak blir lenger, irritasjonen sprer seg blant de andre kundene, endelig tilbake ved kassaapparatet leter kunden desperat etter bankkortet, ser på kassadamen som om hun skal betale varene ... Omsider finner kunden bankkortet, men så – hvordan skal kunden få med seg alle varene ... stresset åler kunden seg tilbake mellom de andre kundene for å hente plastposer, poser som kunden selvsagt skulle tatt opp samtidig som varene ble lagt på «disken».
Den ampre stemningen har nådd kokepunktet i omgivelsene, den aktuelle kunden pakker varene fornøyd, roper «ha det» til en bekjent som ikke responderer, trolig litt beklemt over hele situasjonen.
Kassadamen sitter like behersket og konsentrert, smilende sier hun «ha en fin dag» i det kunden flakser av gårde med bæreposene som han ikke har betalt for. Kundene i køen ser beundrende på kassadamen som sier hei og ser neste kunde i øynene, taster inn varene og avslutter kundebehandlingen med å si overbevisende «ha en fin dag».
Sosial kompetanse læres og erfares hele dagen.
Artikkelen held fram under annonsen.
Aalton og alle hennes kolleger i dagligvarebransjen overgår nok hver dag de fleste kundene i sosial kompetanse.
«Hodejegerfirmaer» snuser gjerne etter personer med solid sosial kompetanse ved nyansettelser. Når søkere oppfyller de ordinære kriteriene letes det også etter kvalitetene i den sosiale kompetansen.
DEN kan bli gull verd internt og eksternt i nyrekrutteringen.
Sosial kompetanse øker trivsel og fremmer utvikling, den er utfordrende, givende, oppmuntrende og meningsfylt, og løfter livskvaliteten så ta det med inn i
God helg!